Operationsberättelse

Jag åkte till Elisabethsjukhuset. Gick direkt in till operation och blev tvättad, fick PVK, nya kläder, armband och lite smått och gått. Så kom läkaren och målade på knät och så fick jag antibiotika som profylax. Han gav mig lokalbedövning i knät vilket var som 4 stora bulor typ 3*3 cm sedan. Såg jävligt kul ut, jag var ju tvungen att kolla när de skulle köra in en så stor kanyl i benet på mig.

Som sagt blev det lokalbedövning så jag skulle vara vaken under operationen. De rullade in mig och preparerade upp mig med alla sladdar och sådär. De satte tv-skärmen så att även jag-deras framtida kollega, kunde se. De tyckte att det var väldigt kul att jag var intresserad. Läkaren visade hela tiden på skärmen och pekade och förklarade. Jag fick se hur trasig menisken var och när de klippte bort typ halva. Jag såg ledytorna på benen, mitt korsband, min andra menisk och det såg helt ok ut. Var några små sprickor i den andra menisken men inget man behövde göra något åt!

Kollade även ner på knät för att se hur det såg ut med en kamera, en sug och lite verktyg i sig. Kunde inte sitta för att se perfekt för då flyttade benet sig, men det jag såg var ball. De böjde och knäckte en del i knät för att kunna se i de olika utrymmena så det var bara att slappna av och go with the flow. Låg puls hade jag även denna gång, lågt fint blodtryck och ok syresättning. Fick extra syrgas i näsan...antar att alla får det.

Rullades ut, fick sova 15 minuter och sedan upp äta frukost och gå. Det var väldigt trevlig personal som tyckte att jag skulle komma dit och göra min praktik nästa gång. Har hört att det är en kanonplats att vara på, då kanske jag har lite fördel. Jennie kom till sjukhuset och hämtade mig och så åkte vi ut till Arlanda och tog ett tidigare flyg tillbaka till GBG!!

Nu är jag hemma och går runt här i huset. Inga kryckor behövs, endast utomhus för halkans skull. Det är en massa blod i kompressen, men nu vet jag att såren är sydda, för det kollade jag ju sjävl :) Har inte speciellt ont, men jag känner fortfarande att det snurrar efter morfinet...:)

En grymt kul dag, känns som om jag lärde mig mer idag än vad jag gjorde under hela praktiken!!

Kommentarer
Postat av: camilla.. =)

Hej hej.. du e la för go eler att du klarade av att se allt.. Jag hade väl svimat... hihi.. Hoppas allt e bra å så annars.. kram

2010-02-19 @ 11:43:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0