SPORT?

I sängen har jag spenderat min tid idag. Tur att det har varit en massa sport på TV. Jag älskar att kolla på sport men funderar: Vad är egentligen sport?

Har kollat fotboll, hockey, skidskytte och lite konståkning. Men helt ärligt...Är konståkning en sport? Det är fysiskt krävande och man behöver träna en massa. Men det är en massa domare som bedömer huruvida det är tillräkligt snyggt eller ej. Visst, man får gärna tävla i det. Men borde det vara med på OS? Jag tycker inte det. Jag tycker att sport är något som avgörs på annat sätt. Flest antal mål, hoppar längst, fortast, högst eller liknande.

Så konståkning, gymnastik, halfpipe och sånna halv"sporter" får gärna finnas men fan inte i OS. Det hör hemma i kultur och konst. Det får finnas i VM och sånt precis som dans och annat trams. Tycker att man ska ta in riktiga sporter där man avgör på att riktigt sätt. Lägg till innebandy, bandy och hell släng in bowling med om man vill. Det är lätträknat. Jag förstår att det kan bli en massa snack med typ brottning och boxning men där dömer man inte hur snyggt någon utför något, det finns ju domare i alla sporter men de dömer mål och längd och hindrar fusk.

Man kan ändra i backhoppning så den som hoppar längst vinner. Ramlar man kan man få ett visst avdrag för det. Men sport ska inte handla om hur snyggt man utför saker och ting. Tänk om det satt en massa domare på läktaren i fotboll och dömde hur snygga målen var och om det var sjukt snyggt kunde det räknas som 1,8 istället och om man fick en boll i magen och den gick in fick man bara 0,25...Så kan vi inte ha det. Oh, NO! Bort med bedömningssporter!!!
Sport ska inte vara vackert, det ska handla om hjärta!

Håller Du med mig??


Kommentarer
Postat av: Jennie

Ja kan hålla med, ska vi starta ett upplopp? eller en grupp på facebook kanske?

2010-01-23 @ 18:58:28
Postat av: Tjäder

jag håller inte med! Dock borde domarna i bedömningssporterna bli lite mer duktiga. Tycker alla sporter kan få vara med i OS som har tillräckligt många land som tävlar i det, hade varit fantastiskt om det blir ett ännu större evenemang av det! :)

2010-01-23 @ 20:10:44
URL: http://somendag.blogg.se/
Postat av: Terese

Du fick med allt där. Bort med skiten! ;)

2010-01-24 @ 04:37:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0