NORGE UPPDATERING!

Nu ær det såhær att jag har skrivit en massa inlægg på min dator som jag tænkte att jag skulle bara kopiera in hær...men finns det något USB-uttag...Nej ofcourse not. Anvænder nån huvudddator mojs så jag fattar ingenting. Funtar på att næsta gång førsøka med att dra ur deras internet och stoppa in i min dator...men jag vet inte om jag vågar...

Så hær kommer vad jag har haft før mig hittils. Jag kommer upp till Tyribo kl 07:30 på måndag morgon och børjar att jobba direkt. Får se mitt rum, som ær ett gammalt patientrum som nu ær nedlagt, stort och mysigt. Træffar mina arbetskamrater och de verkar mycket trevliga. De flesta har gått på semester så det ær mest unga mænniskor som jobbar vilket ær great!

Jag har jobbat i 5 dagar idag och det blir 8 h/dag. Det verkar inte som om jag kommer att jobba dubbelpass, men vi får væl se hur det blir. Jag gør det gærna eftersom det inte finns allt før mycket att gøra hær ute på landet. Det finns inte ens en liten mataffær så hær blir det def. på høgsta nivå! Inga impulkøp med godis och chips. Jag har varit ute och joggat i byggden och jag har varit nere och kollat vid fjorden och den lilla fina badplatsen och allt detta har jag kort på men de korten ligger i telefonen som inte kan kopplas in till datorn...

Jag har med mig bøcker och filmer och annat att førdriva tiden med och jag kan ju ta bilen och åka in till Oslo om jag kænner før det. Men det tar en timma och jag vill inte køra allt før mycket før jag vill gærna slippa att tanka i Norge. Jag ær inskriven hær som hjelpleijer vilket = underskøterska...Ja ja, de kan ju tro vad de vill. Det ær vældigt annorlunda med hygienen, de har typ aldrig hanskar på sig och i princip alla har ring på fingret nær de arbetar och jag vet att iaf på Båtsman så var det strængeligen førbjudet. Det ær ett sjukhem med ungefær 35 patienter och jag arbetar på avd 1 dær det ligger 11 patienter. De ær ganska gamla och gaggiga allihop. Språket går bra och jag lær mig nya saker varje dag!

Norska for hjelppleijer part 1:
tutekopp = pipmugg
sængehest = sænggrind
snuschema = vændschema
løve = lejon
terminal = døende

Och nær man går sæger man i glad ton : HA DE!


Kommentarer
Postat av: Sophia

Haha, jag gillar att du går in för att lära dig språket! ;)

2010-07-17 @ 17:44:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0